An alternative mapping: feminized bodies and their relationship with knowledge in educational institutions

Authors

  • Valeria Sardi Universidad Nacional de La Plata
  • Ana Carou Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas - Universidad Nacional de La Plata
  • Pilar Cobeñas Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.35305/rea.viXXXI.204

Keywords:

bodies, knowledges, educational contexts.

Abstract

In this paper we will present findings from the international cooperation research project of the Group "Body Knowledge" "Body learning in formal schools" (IDIHCS-FAHCE-UNLP / CINDE).

Our research is part of a transdisciplinary perspective that takes the contributions of the anthropology of bodies, political philosophy, the field of queer studies, the pedagogy and didactics of language and literature.

We will focus on the analysis of a corpus of body cartographies of women -secondary school students and teachers in training- in which the relationship between disciplinary knowledge and knowledge of gender is constructed within their sex-generic identities. In this sense, we will research how those body cartographies of women are configured where experiences related to feminist struggles, gender violence, affective ties, beauty patterns and sex-gender stereotypes are visible.

How are the bodies of these women shaped? Which dimensions related with the affective, sensory-motor, emotional, epistemic ones are present in these bodies of students and teachers in training? We propose some hypotheses about the relationship between bodies and knowledge in two educational institutions in Argentina -a public university and a secondary school-.

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Author Biographies

Valeria Sardi, Universidad Nacional de La Plata

Profesora y Doctora en Letras (Universidad Nacional La Plata). Se desempeña como Profesora Adjunta Ordinaria a cargo de la Cátedra Didáctica de la lengua y la literatura II. Es investigadora en el Centro Interdisciplinario de Investigaciones de Género en el Instituto de Investigaciones de Humanidades y Ciencias Sociales de la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación de la UNLP. Es miembro del GT CLACSO “Territorialidades, espiritualidades y cuerpos” y forma parte de la Red de Antropología de y desde los cuerpos. Ha publicado, entre otros libros, Escrito en los cuerpos. Experiencias pedagógicas sexuadas (2019).

Ana Carou, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas - Universidad Nacional de La Plata

Profesora en Letras (Universidad Nacional La Plata). Becaria doctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (Argentina) e investigadora en el Centro Interdisciplinario de Investigaciones de Género en el Instituto de Investigaciones de Humanidades y Ciencias Sociales de la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación de la UNLP. Se desempeña como docente de Literatura en escuelas secundarias. Es miembro del GT CLACSO “Territorialidades, espiritualidades y cuerpos”. Ha participado de publicaciones relacionadas a la enseñanza de las Letras desde una perspectiva de género, entre ellas, Territorios de la ESI en la lengua y la literatura (GEU, 2019). 

Pilar Cobeñas, Universidad Nacional de La Plata

Prof. y Lic. en Cs. de la Educación. Especialista en enseñanza de las matemáticas en el nivel inicial y primario, Magíster en Educación y Doctora en Cs. de la Educación (Universidad Nacional de La Plata) Se desempeña como Jefe de Trabajos Prácticos de la Cátedra Pedagogía de la Diversidad y docente del seminario Enseñar y Aprender en Aulas Inclusivas (UNLP). Es investigadora en temas vinculados con la educación inclusiva, género y discapacidad. Es miembro del GT CLACSO “Territorialidades, espiritualidades y cuerpos”

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Fuentes

Entrevista 1: Claudia, estudiante de una universidad pública, 20 de noviembre de 2018.

Entrevista 2: Micaela, estudiante de escuela secundaria, 5 de octubre de 2018.

Published

2022-12-30

How to Cite

Sardi, V., Carou, A., & Cobeñas, P. (2022). An alternative mapping: feminized bodies and their relationship with knowledge in educational institutions. Revista De La Escuela De Antropología, (XXXI). https://doi.org/10.35305/rea.viXXXI.204

Issue

Section

Dossier Cuerpo(s)/corporalidad(es), género(s) y sexualidad(es)

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