Everyday time and space. An analysis of school processes in pandemic contexts (2020-2021)

Authors

  • María Victoria Pavesio Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas Universidad - Nacional de Rosario

DOI:

https://doi.org/10.35305/rea.viXXXII.211

Keywords:

Time, Space, Everyday Life, Schools, Pandemic

Abstract

This article analyzes the transformations that the pandemic has generated in the school everyday life during the periods 2020 and 2021, focusing on everyday time and space. It seeks to describe and contrast its reconfigurations, not only at the level of official regulations but also in relation to the concrete conditions of existence of schools and the particular subjects involved in such processes. We propose that although the pandemic context has transformed everyday school time and space in multiple senses, these are aspects of social reality that are in permanent change. What varies according to historical periods is the pace at which some changes are presented to us. Such advances are the result of an ongoing socioanthropological research, initiated in 2016, focused on the analysis of teaching work in public elementary schools inserted in contexts of poverty in the city of Rosario. This study is carried out from a relational theoretical-methodological approach and based on an intensive and long-term ethnographic work that combines several research strategies: in-depth interviews with teachers and management teams, school observations as well as a co-research modality called Educators Workshop.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Victoria Pavesio, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas Universidad - Nacional de Rosario

Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas y Centro de Estudios Antropológicos en Contextos Urbanos. Profesora y Licenciada en Antropología, Universidad Nacional de Rosario. Doctoranda en Antropología, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires.

References

Achilli, Elena (2017). “Construcción de conocimientos antropológicos y co-investigación etnográfica. Problemas y desafíos”. Cuadernos de Antropología Social (45): 7-20.

Achilli, Elena (2009). Escuela, familia y desigualdad social. Una antropología en tiempos neoliberales. Rosario, Editorial Laborde.

Achilli, Elena (2005). Investigar en Antropología Social: los desafíos de transmitir un oficio. Rosario, Editorial Laborde.

Ambao, Carolina, et. al (2021). Los sentidos en torno a la “continuidad pedagógica” en un contexto de reconfiguración social. Un estudio exploratorio. Serie Informes de Investigación N° 11. Buenos Aires: Ministerio de Educación.

Chendo, Mariana (2020). “Educación 2020: los migrantes forzados”. Iberoamérica Social. 7 de mayo. Recuperado el 15 junio de: https://iberoamericasocial.com/educacion-2020-los-migrantes-forzados/

Dussel, Inés (Comp.) (2020). “La clase en pantuflas”, en Dussel, Inés et al, (Comps.), Pensar la educación en tiempos de pandemia. Entre la emergencia, el compromiso y la espera (pp. 337-348). 1 ed. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: UNIPE.

Elías, Norbert (1989) [1984]. Sobre el tiempo. Madrid, Fondo de Cultura Económica.

Hargreaves, Andy (1992). “El tiempo y el espacio en el trabajo del profesor”. Revista de Educación. Madrid, N° 298: 31-53. Disponible en: http://hdl.handle.net/11162/70344

Ezpeleta, Justa y Elsie Rockwell (1983). “Escuelas y clases subalternas”. Cuadernos Políticos, México, D.F, N°37: 70-80.

Heller, Agnes (1977). Sociología de la vida cotidiana. Barcelona, Ediciones Península.

Ministerio de Educación. (21 de mayo de 2020). Jornadas Nacionales de Formación Docente. Apertura y primera mesa [Archivo de video]. Panel de apertura: ¿Reinventar la escuela? ¡Reivindicar la escuela! Reflexiones desde una perspectiva histórica. Rockwell, E, Caruso y M. Arata, N. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=b-ar2w23QU4

Morgade, Graciela (2020). “La pandemia y el trabajo de las mujeres en foco: acerca del “cuidado” como categoría y ejes de las políticas”, en Dussel, Inés, et al (Comps.), Pensar la educación en tiempos de pandemia. Entre la emergencia, el compromiso y la espera (pp. 53-62). 1 ed. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: UNIPE.

Pavesio, M. Victoria (2020). “Trabajo docente y pandemia. Un análisis socioantropológico de experiencias magisteriales (Rosario; Argentina)”. Revista del IICE, 48, jul/dic. Pp 223-237. Disponible en: https://doi.org/10.34096/iice.n48.10214

Quiroz, Rodrigo (1992). “El tiempo cotidiano en la escuela secundaria”. Nueva Antropología, XII (42): 89-100. Recuperado el 15 junio de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15904207

Rockwell, Elsie (2018). Vivir entre escuelas: relatos y presencias. Antología esencial. Arata, N; et al, (Comps.), 1 ed. Buenos Aires: Clacso.

Rockwell, Elsie (1985). “Etnografía y Teoría de la investigación educativa”. Dialogando, N°8. Publicación de la RLICRE. Santiago; Chile.

Rockwell, Elsie y Ruth Mercado (1988). “La práctica docente y la formación de maestros”. Investigación en la Escuela, DIE, Nº4: 65-78.

Universidad de Antioquia. (24 de abril de 2020). Ciclo internacional de conversatorios: Educación y humanidad en tiempos de pandemia. Perspectivas multisituadas. [Archivo de video]. Conversatorio virtual Nº1. Southwell, M. y Batthyány, K. Facebook. https://www.facebook.com/152642552902/videos/1091536211218126.

Published

2023-08-02

How to Cite

Pavesio, M. V. (2023). Everyday time and space. An analysis of school processes in pandemic contexts (2020-2021). Revista De La Escuela De Antropología, (XXXII). https://doi.org/10.35305/rea.viXXXII.211

Issue

Section

Artículos Libres

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.